Buyer persona
Persona to modelowy klient firmy, stworzony na podstawie szczegółowych informacji demograficznych, psychograficznych i behawioralnych. Pomaga ona zrozumieć potrzeby oraz motywacje grupy docelowej, co umożliwia bardziej precyzyjne działania marketingowe. Dzięki personie, firmy mogą skuteczniej dostosowywać swoje strategie, komunikację i produkty do oczekiwań i preferencji swoich klientów.
poziom zaawansowania: średni
Persona grata
Jeśli kierujesz swoje działania marketingowe do wszystkich, w rzeczywistości nie trafisz do nikogo. Podstawą skuteczności działań marketingowych jest stworzenie profilu idealnego klienta – persony.
Persona to opis Twojego klienta stworzony na podstawie jak największej ilości danych. Im bardziej szczegółowy, tym łatwiej stworzyć przekaz, który trafi do odpowiedniej grupy odbiorczej. Część danych tj. wiek, płeć, kraj łatwo poznać, choćby korzystając z narzędzi analitycznych. Trudniej o bardziej szczegółowe dane. Skąd je brać?
Przyjrzyj się swojej firmie
Zacznij od swojej własnej firmy. Masz jakąś wizję tego, kto powinien być Twoim klientem. Jeśli sprzedajesz dobra luksusowe – określa to Twoich klientów. Podobnie będzie z markami nastawionymi na zdrowy tryb życia, ekologię czy rozwój. Tworząc produkt czy usługę, już miałaś/eś jakieś wyobrażenie swojego idealnego klienta.
Dane rynkowe
Skorzystaj z raportów rynkowych. To dobre źródło ogólnej wiedzy o zachowaniach zakupowych. Wiele z raportów wskazuje jakimi kanałami kupują klienci, jakie czynniki wpływają na ostateczne decyzje zakupowe itd. Sprawdź dane Eurostatu, Głównego Urzędu Statystycznego, czytaj raporty rynkowe PwC, KPMG i każdy, który przyczyni się do poszerzenia Twojej świadomości o zwyczajach zakupowych.
Sprawdź kto bywa u konkurencji
Podglądanie konkurencji to bardzo dobry sposób na zdobycie informacji o klientach.Sprawdź kto korzysta z ich usług, obserwuje ich profile w mediach społecznościowych. Nie przekładaj tych danych bezpośrednio na Twój biznes, ale wyciągnij wnioski dla Twojej persony. Jeśli w kawiarni naprzeciwko Twojej cukierni robi się tłoczno, kiedy tylko ogłoszą promocję, być może jest to znak dla Ciebie, że to działa.
Pytaj, nie błądź
Najlepszym źródłem wiedzy o Twoich klientach są Twoi klienci. Nie bój się zapytać ich co skłoniło ich do wyboru właśnie Twojego produktu, skąd się o nim dowiedzieli. Tak pozyskane informacje dadzą Ci najbardziej wiarygodne dane. Zapytaj o to Twoich klientów – zrób ankietę, zapytaj podczas spotkania. Dowiedz się od osób w firmie, które mają bezpośredni kontakt z klientami, jakie problemy najczęściej zgłaszają, na którym etapie procesu zakupowego mają najwięcej wątpliwości.
Co musisz wiedzieć?
Właściwie wszystko co dotyczy Twoich klientów ma wartość. Ale najważniejsze to zrozumienie ich potrzeb. Dlaczego właśnie do Ciebie trafił klient – czego szukał, jakie ma aktualnie problemy, jakie Ty problemy rozwiązujesz, jakie stoją przed nim wyzwania albo jakie ma marzenia. I jak sobie radzi z zaspokajaniem tych potrzeb, jakich informacji poszukuje i co buduje w nich wiarygodność.
Wiesz o klientach już wszystko? I co dalej?
Jeśli zebrałaś już wszystkie informacje o swoich klientach, które mogłaś zdobyć, poukładaj je i zastanów się czy masz jeden profil klienta. Często Twoi klienci mogą się różnić, mieć zupełnie inne potrzeby, a Twój biznes je inaczej zaspokaja. Wówczas tworzysz tyle person – opisów klienta idealnego – ile potrzebujesz. Potem zastanów się jak wygląda ich proces zakupowy – czego szukają, jak wygląda podejmowanie prze nich decyzji. Tą pracę musisz wykonać dla każdej persony z osobna.
Inaczej wygląda opis persony, kiedy prowadzisz działania B2C, inaczej wygląda persona dla B2B. Dla firm działających w modelu B2B proces opisywania persony obejmie również sam proces decyzyjny z poziomu struktury firmy oraz wszystkie procedury związane z procesem zakupowym. Dlatego też w firmach opartych o model B2B częściej mówimy o buyer personach i rzadko jest to jeden profil.
Teraz już z górki!
Kiedy persony są gotowe dobierasz przewodnie komunikaty, którymi do nich dotrzesz. Kierujesz je do konkretnej persony – pokazujesz swój produkt czy usługę w kontekście ich potrzeb. Z Twojej persony powinno wynikać też, jakimi kanałami ten komunikat im przekazać. I dopiero wtedy zaczynasz działać! Tylko w ten sposób trafisz w samo sedno i dotrzesz do właściwych osób we właściwy sposób.
Persona pozwala skutecznie docierać do klientów, nie przepalać budżetów i nie tracić czasu na szukanie klientów, którzy nie potrzebują Twoich usług. Bez poświęcenia czasu na wejściew umysły swoich klientów nie stworzysz skutecznego marketingu swojej firmy.
Określ swoją byer personę
Jeśli chcesz wiedzieć jak określić swoją buyer personę, to napisz do nas! –>kontakt@wowefekt.pl lub wypełnij formularz a to my odezwiemy się do Ciebie i ustalimy szczegóły. Możesz też umówić się od razu na bezpłatne spotkanie on-line korzystając z przycisku znajdującego się tuż pod formularzem. Stworzymy dla Ciebie dedykowany, przeanalizowany plan marketingowy wraz z konkretnymi działaniami.