Storytelling
Storytelling to nic innego jak opowiadanie historii. Ta forma uznana została przez klientów za jedną za najważniejszych cech biorących udział w decyzyjności o zakupie. Tak między innymi wykazało na przykład badanie Stanford Graduate School of Business – klienci zapamiętują 22 razy lepiej dobrze odpowiedzianą historię, niż suche fakty czy liczby.
Przedstawimy Wam co to jest storytelling, co powinien zawierać, a także przedstawimy różne techniki storytelling’u, które się sprawdzają.
poziom zaawansowania: średni

“Celem historii jest wywołanie emocjonalnego doświadczenia. To ono sprawia, że ludzie chcą oglądać dalej, że są zainteresowani i że im zależy.”
— Syd Field, autor książki “Screenplay: The Foundations of Screenwriting”
Storytelling jest we wszystkim co robimy
Czy wiesz o tym, że każda firma opowiada historię nawet jak o tym nie wie? Jak? Firma składa ofertę, w której zawsze opowiada o sobie, żeby podkreślić, dlaczego akurat tę firmę warto wybrać i jej zaufać. Przeprowadzając prelekcję podczas wydarzenia zewnętrznego, prelegent opowiada historię. Każdy guru zaczynając na przykład swoją książkę też zawsze się przedstawia i opowiada historię. Ma to jeden cel – przekonać „słuchaczy”. Ale jak to mówią – historia, historia nie równa. Żeby storytelling spełnił swój nadrzędny cel, muszą zostać konkretne elementy.
Struktura Twojego storytelling’u
W jego książce Syda Fielda pt:”Screenplay: The Foundations of Screenwriting”, możemy przeczytać, że dobrze opowiedziana historia powinna mieć swoją strukturę. Według Fielda jest to 10 składowych, ale my skupmy się na 3 podstawowych częściach:
- przygotowanie lub ekspozycja – przedstawienie postaci, otoczenia i wyzwań, przed jakim Twoja firma lub Ty stałeś;
- rozwijanie akcji – tu opowiadasz o tym problemie i sposób opowiadania powoduje, że słuchający/czytający odnosi wrażenie, że ten problem „rośnie”;
- rozwiązanie – opowiedzenie jak Twoja firma lub Ty ten problem rozwiązałeś, ale nie stwierdzeniem – „problem został rozwiązany”, a jednak opowiedzenie jak doszłaś/eś do tego rozwiązania.
Jeśli zapamiętasz te 3 punkty, Twoja historia będzie miała początek i koniec, nie pozostawiając dodatkowych pytań, na które być może nie możesz odpowiedzieć. A to jest najgorsze co możesz zrobić – pozostawić słuchacza czy klienta bez odpowiedzi.
Przeczytaj też: Wideo marketing – krótkie formy wideo rządzą w marketingu
Do kogo „mówisz”?
Wybierając sposób opowiadania historii musisz wiedzieć, komu ją będziesz „opowiadać”, niezależnie od tego czy jest to w formie mówionej czy też pisanej. Bo przecież inaczej opowiesz historię skierowaną do słuchaczy zewnętrznego wydarzenia – nie znasz tych wszystkich osób, ale to co o nich wiesz to, że na pewno interesują się tematem przewodnim wydarzenia.
Twoja historia powinna „o tym pamiętać”. Inaczej też piszesz success story czy informację. Nie wiesz kto na końcu ją przeczyta, bo nad tym nie masz pełnej kontroli. Dlatego zanim zaczniesz „opowiadać” swoją historię zastanów się i postaraj się poznać odbiorców.
Przeczytaj też: Czesacz treści i prasowacz contentu – content marketing
Techniki storytelling’u
I tu znowu wracamy do Seda, który wyróżnił aż 10 takich technik. Warto poznać je wszystkie, żeby wybrać to co najbardziej do Ciebie i Twojej historii pasuje.
1/ Haczyk (hook)
Technika, która polega na przyciąganiu uwagi już na samym początku. Dla marketingu może to być jakieś interesujące pytanie, jak np. „Czy wiesz co tak naprawdę wyróżnia Twoją markę?”. Sprzedawców np. „Czy Twoi klienci są w stanie odróżnić Twoją firmę od konkurencji?”, a do prezesa – „Czy masz w firmie taką kulturę, że pcha ona firmę do rozwoju?”. Takich pytań może być wiele. Od Ciebie zależy jakie wybierzesz i uznasz za „haczyk”.
2/ Przygotowanie i rozwiązanie (setup and payoff)
Ta technika zakłada, że już na samym początku podasz rozwiązanie, wyjaśnienie czy happy end Twojej historii, ale bez podawania szczegółów jak do tego doszło. To może być na przykład: „Klient przez X czasu nie zarabiał, a dzięki wdrożeniu mojego rozwiązania firma X w przeciągu roku zarobiła Y% więcej niż przed rokiem.”
3/ Pokaż, nie opowiadaj (show, don’t tell)
Technika ta polega na „pokazaniu” jak to „coś” (Twój produkt/usługa) zadziałały. Nie polega ona na tym, żeby opowiadać o szczegółach, a pokazać co się „zadziało, że zadziałało”. To jest technika, w której można pokazać zrzuty ekranowe, filmy, diagramy itp.
4/ Poważne pytanie (dramatic question)
W tej historii stawiasz pytanie, które wywołuje emocje, a jednocześnie zachęca do wysłuchania całej historii. Przykładem możemy być – „Czy znajdzie rozwiązanie, które pozwoli mu/jej osiągnąć założony cel?”. Przy tak zadanym pytaniu – słuchacz/czytelnik zechce poznać odpowiedź, a tym samym „jesteś w domu”, bo właśnie przykułeś jego uwagę.
5/ Bohater (character development)
Już na samym początku definiujesz i pokazujesz swojego bohatera. Takim bohaterem może być klient, którego cechy, motywacje czy umiejętności rozwijają się wraz z tokiem opowiadania historii. Nie pomijając przy tym, przed jakimi wyzwaniami stawał i jak odkrył rozwiązanie. A to, że stało się tak z Twoją pomocą, ma wynikać „między wierszami”.
6/ Konflikty (inner conflict and outer conflict)
Już na samym początku przedstawiasz bohatera. Głównego bohatera, który zmaga się ze swoimi konfliktami. Wewnętrznymi, czyli wątpliwości, lęki czy potrzeby i zewnętrznymi jak konflikty w zespole, strach przed zmianami czy trudności np. z innych działów.
Ta technika skupia się na storytellingu rozwijającego i rozwiązującego wszystkie konflikty. Jest to dość trudne, bo na pewno opowiadając nie można zapomnieć o tych bardzo ważnych, bo na zadane pytanie musisz odpowiedzieć rzeczowo.
7/ Budowanie napięcia (rising action)
Storytelling tą techniką to stopniowe budowanie napięcia, które prowadzi do końca, najczęściej szczęśliwego. Jest to trudna technika, która wymaga przemyślenia i przygotowania. A najtrudniejsze jest to, żeby wybrać te poszczególne kroku, które rzeczywiście będą budowały napięcie, które chcesz osiągnąć.
8/ Budowanie napięcia (rising action)
Opowiadasz swoją historię i zakładasz, że Twoich „słuchacze” odnoszą wrażenie, że wiedzą jak to się skończy i gubią skupienia, aż tu nagle pojawia się „moment”, który zmienia bieg wydarzeń. Jest to moment, który powoduje, że Twoi „słuchacze” natychmiast wracają do opowiadanej przez Ciebie historii.
9/ Symbolika (symbolism)
Ta technika polega na używaniu podczas opowiadania swojej historii symboli. Może to być np. most, który ma symbolizować ważne przejście do osiągnięcia celu, czy kotwica, która symbolizuje bezpieczeństwo. Takie wykorzystanie symboli pozwala zapamiętać najważniejsze punkty Twojej historii.
Nauka, która zajmuje się symboliką to semiotyka i to właśnie ona bardzo często też wykorzystywana jest do projektowania znaków graficznych, czyli logo.
10/ Eskalacja emocji (emotional climax)
Opowiadając swoją historię tą techniką budujesz emocje, aż do momentu, kiedy zostaje „postawiony” decydujący krok. Jak na przykład decyzja o zmianie produktu na podjęcie decyzji o długofalowej współpracy.
Przeczytaj też: Inbound marketing – marketing przychodzący
Opowiedz mi swoją historię
Wszystkie techniki pomagają opowiadać Twoją historię i każda z nich ma za zadanie budować więź ze „słuchaczami” i wzbudzać zaufanie. Którą technikę wybierzesz – zależy od Ciebie, ale to jest dopiero punkt trzeci.
Punkt pierwszy – zastanów się na początku do kogo będziesz „mówić” i „komu” będziesz opowiadać swoją historię. I tu przeskakujesz do punktu drugiego – zadaj sobie pytanie co chcesz tą historią osiągnąć poza „wysłuchaniem”. I wreszcie teraz możesz wrócić do technik i wybrać odpowiednią, czyli do punktu trzeciego. Pamiętaj o „kręgosłupie i nerwach”.
Każdy może opowiedzieć historię
Niezależnie od tego w jakiej branży działasz, Ty też możesz opowiadać historię. Storytelling z powodzeniem może być stosowany przez gastronomię, firmy technologiczne, branże beauty, marki modowe, edukacja, sektor finansowy. Każdy – bez wyjątku, może stosować storytelling. Musi tylko wiedzieć jaką historię chce opowiedzieć i co chce osiągnąć. Oczywiście „słuchacze” w każdej z tych branż są inni, ale nikt, naprawdę nikt nie zna tak dobrze swojego potencjalnego klienta jak Ty.
Chcesz zacząć stosować storytelling?
Napisz do nas! –> kontakt@wowefekt.pl lub wypełnij formularz
a to my odezwiemy się do Ciebie.
- Umów się od razu na bezpłatne spotkanie on-line korzystając z przycisku znajdującego się tuż pod formularzem.
- Zadzwoń – 736 356 686 i umówić się na konsultację ;o) Wybór należy do Ciebie. Zapraszamy!